
Сучасна автомобільна індустрія протягом останніх років впевнено рухалася в напрямку повної цифровізації: сенсорні панелі, екрани у стилі смартфонів, мінімізація кількості фізичних перемикачів — усе це позиціонувалося як ознака прогресу. Проте тепер цей тренд опинився під загрозою через проблеми з безпекою. Як повідомляє Financial Times, з 2026 року авторитетна європейська організація Euro NCAP запроваджує нові вимоги, які радикально змінюють правила гри для автовиробників.
Згідно з новими стандартами, транспортні засоби, у яких аварійна сигналізація та покажчики повороту керуються виключно через сенсорні панелі без окремих фізичних кнопок або важелів, не зможуть претендувати на п’ятизіркову оцінку в системі краш-тестів Euro NCAP. Інакше кажучи, автомобіль без цих елементів управління отримає знижену загальну оцінку безпеки, навіть якщо продемонструє відмінні результати в інших категоріях.
Причиною стало стрімке зростання кількості досліджень, які свідчать про те, що взаємодія із сенсорними елементами під час руху забирає у водія значно більше часу, ніж традиційні кнопки та важелі. За підрахунками експертів, для виконання базових дій на сенсорному екрані — таких як вмикання обігріву, зміна гучності чи активація покажчиків повороту — водієві потрібно в чотири рази більше часу, ніж на використання фізичних елементів. За рівнем відволікання це прирівнюється до кермування в стані алкогольного сп’яніння.
Такий ефект загрожує зростанням кількості аварій, і в контексті високих вимог до безпеки на дорогах це змусило регуляторів діяти. У Euro NCAP наголошують, що оцінка безпеки автомобіля має відображати не лише його поведінку при зіткненні, а й профілактичні елементи — включаючи простоту та інтуїтивність управління.
Для автовиробників це означає необхідність переосмислити підхід до інтер’єру. Хоча повертати фізичні перемикачі, з погляду дизайну та виробничих витрат, виглядає як крок назад, фінансові втрати від зниження безпекового рейтингу можуть бути набагато значнішими. Експерти підрахували, що додавання необхідних кнопок і важелів до панелі приладів обійдеться приблизно у $100 на кожен автомобіль. Але в довгостроковій перспективі це може вберегти виробників від падіння продажів та втрати репутації через нижчу оцінку Euro NCAP.
Деякі автовиробники вже почали враховувати нові вимоги. Наприклад, Skoda, Mazda та Volvo повідомили, що активно працюють над переглядом дизайну інтер’єру у своїх майбутніх моделях. Натомість бренди, які зробили ставку на повну відмову від кнопок на користь сенсорного управління — зокрема Tesla — наразі публічно не коментують ситуацію.