Японський автогігант Toyota опинився в епіцентрі гучного судового скандалу у США. Проти компанії подано колективний позов на суму 5,7 мільярда доларів, у якому її звинувачують у свідомому приховуванні серйозних дефектів безпеки, що стосуються водневого седана Toyota Mirai. Як стверджують позивачі, корпорація нібито діяла як організоване шахрайське підприємство, що систематично вводило споживачів в оману, ризикуючи їхньою безпекою заради комерційної вигоди.
Позов подано до Федерального окружного суду США Центрального округу Каліфорнії юридичною фірмою Ingber Law Group від імені трьох власників Mirai. Головний адвокат позивачів Джейсон М. Інгбер заявив, що компанія «побудувала свою репутацію на довірі, але ця довіра була порушена», і наголосив, що справа покликана довести — Toyota повинна нести відповідальність за дії, які ставлять під загрозу громадську безпеку.
У 142-сторінковому документі адвокати описують широку схему, в якій Toyota, її фінансовий підрозділ Toyota Motor Credit Corporation та низка дилерських центрів у Каліфорнії нібито скоординовано продавали і фінансували автомобілі з небезпечними технічними дефектами. Йдеться про водневі електромобілі Mirai, які, за словами деяких техніків, отримали неофіційну назву «водневі бомби».
Позовна заява звинувачує компанію у приховуванні проблем, пов’язаних із можливими витоками водню поблизу гарячих компонентів двигуна, що, за твердженнями, створює ризик вибуху. Також зазначається, що Mirai може зазнавати раптової втрати потужності, проблем із прискоренням і навіть відмови гальм. Один із описаних інцидентів стосується ситуації, коли водій натиснув на педаль гальма, але автомобіль раптово рушив уперед. В інших випадках відзначалася затримка реакції силового агрегату після натискання педалі акселератора.
Крім технічних проблем, у скарзі висунуто претензії до фінансової політики Toyota. Позивачі стверджують, що Toyota Motor Credit Corporation застосовувала «агресивні методи фінансового стягнення» до власників Mirai, які вже постраждали від технічних несправностей та дефіциту працюючих водневих заправних станцій у Каліфорнії.
В окремому епізоді позову згадується заправна станція True Zero у місті Торренс, де, за даними скарги, через подачу забрудненого водню було виведено з ладу щонайменше 75 автомобілів Mirai. Позивачі заявляють, що Toyota, спільно з партнером з виробництва водню FirstElement Fuel (власником бренду True Zero), свідомо приховувала ці факти, щоб уникнути репутаційних і фінансових збитків.
Окремо підкреслюється, що приховування Toyota відомостей про потенційно небезпечні дефекти може порушувати умови Угоди про відстрочене судове переслідування, підписаної з Міністерством юстиції США ще у 2014 році. Тоді компанія визнала факт замовчування дефектів безпеки, пов’язаних із широко розголошеними випадками ненавмисного прискорення, і зобов’язалася надалі прозоро звітувати про всі подібні випадки.
На думку адвоката Інгбера, нинішня справа виходить далеко за межі звичайних суперечок про якість автомобілів:
«Це не просто технічна помилка, це організоване шахрайство. Toyota інженерно, фінансово та адміністративно контролювала водневу інфраструктуру Каліфорнії, використовуючи цей контроль для приховування збоїв і фінансових наслідків для споживачів».
Позов охоплює всіх мешканців Каліфорнії, які придбали або орендували Toyota Mirai з 2016 по 2025 рік. Юристи заявляють, що компанії вдалося «винахідливо замаскувати катастрофічні дефекти безпеки», аби її схема залишалася непоміченою.
На тлі цього позову зростає критика на адресу всієї водневої програми Toyota, яку колись представляли як екологічну альтернативу електромобілям. Деякі експерти вже порівнюють цю справу із відомою історією «Хто вбив електромобіль?», натякаючи, що тепер Голлівуд може отримати сюжет для нового фільму — цього разу про водневі автомобілі.
Toyota поки що офіційно не коментує позов, проте відомо, що компанія готується до серйозної юридичної боротьби, оскільки потенційні наслідки справи можуть стати наймасштабнішими для бренду з часів гучного скандалу 2010-х років, пов’язаного з ненавмисним прискоренням автомобілів.

Опубликовал
Теги: 

