Euro NCAP радикально змінює правила краш-тестів. Краш-тести та рейтинги безпеки автомобілів

Організація Euro NCAP анонсувала найбільше оновлення своєї програми випробувань з 2009 року, коли вперше було запроваджено загальний зірковий рейтинг, який нараховується за підсумками всіх проведених тестів. Зірки залишаться, а ось принцип їхнього нарахування зміниться.

Наразі зірковий рейтинг формується з оцінок чотирьох основних розділів випробувань: захист дорослих, захист дітей, захист пішоходів, системи активної безпеки. У кожен з цих розділів включено декілька тестів, за підсумками яких автомобіль отримує оцінку за кожен розділ, виражену у відсотках від 0 до 100.

У програмі зразка 2026 року зберігається загальний зірковий рейтинг (максимум — це п’ять зірок), але чотири розділи, які формують цей рейтинг, нові: безпечне керування, запобігання зіткненням, захист під час зіткнень, безпека після зіткнень. Оцінка за кожен розділ, як і раніше, нараховується у відсотках від 0 до 100.

Вектор змін зрозумілий: Euro NCAP прагне більше уваги приділяти активній безпеці, бо найкраща аварія — це та, яка не трапилася. Водночас Euro NCAP наголошує на значущості пасивної безпеки, тому зберігає та розвиває програму краш-тестів — тепер вони не лише натурні, а й віртуальні.

Безпечне водіння

У цьому розділі оцінюються різні електронні помічники водія, що забезпечують комфорт та безпеку поїздок у звичайному, а не аварійному режимі. Сюди входять круїз-контроль, моніторинг «сліпих зон», допомога під час зміни полоси руху, допомога при обгонах, розпізнавання дорожніх знаків, розпізнавання втоми водія тощо. Робота таких систем повинна саме допомагати, а не дратувати водія надто частими сигналами тривоги та надмірною інформацією, що відвертає увагу від дороги та викликає втому. Якість попередження та дотримання швидкісних о бмежень виявлятиметься натурними тестами. Загальна кількість сценаріїв різних тестів значно зросла.

Особлива увага приділяється контролю стану водія: його залучення до керування та адекватність повинні оцінюватися електронними системами автомобіля комплексно та в режимі реального часу, за визначення стану наркотичного чи алкогольного сп’яніння автомобілю нараховуватимуться додаткові бали.

На численні прохання власників автомобілів впроваджено оцінку за ергономіку: надмірне захоплення автовиробників сенсорними екранами та сенсорними кнопками каратиметься штрафними балами, базові функції мають бути доступні швидко, фізичні кнопки заохочуватимуться. Критично важливими функціями названі клаксон, аварійка, покажчики поворотів, двірники та керування світлом фар.

Посилюється контроль за пристебнутими ременями безпеки, заохочується оптимізація утримувальних систем (ременів, переднатягувачів, подушок безпеки) з урахуванням положення, розмірів та маси тіла. В ідеалі виробник автомобіля повинен передбачити навіть такі нюанси, як можливість знаходження ніг пасажира на передній панелі (так-так, деякі так їздять) і спробувати знизити ризик отримання ними травм при спрацюванні подушок безпеки.

Запобігання зіткненням

У цьому розділі проводиться всебічне дослідження якості роботи системи автоматичного аварійного гальмування (AEB) у різних сценаріях та з різними потенційними об’єктами зіткнення — інші машини, мотоциклісти, велосипедисти, пішоходи. Занадто агресивне, неадекватне спрацювання AEB каратиметься штрафними балами. Бали заохочення отримають машини, що розпізнають помилкове натискання педалі газу замість гальма.

У разі відсутності реакції з боку водія (заснув, втратив свідомість або помер), автомобіль повинен безпечно припинити поїздку та викликати службу порятунку.

Захист під час зіткнень

У цьому розділі збережено набір краш-тестів з програми зразка 2020 року, але майже в кожному тесті є нововведення.

У краш-тесті, що імітує виїзд на зустрічну смугу, на передньому пасажирському кріслі тепер сидітиме манекен, який імітує жінку п’ятого перцентилю, тоді як раніше був чоловік п’ятдесятого перцентилю. П’ятий перцентиль означає, що тільки 5% дорослих людей менше цього манекена. П’ятдесятий перцентиль означає середньостатистичну дорослу людину. Водій у цьому тесті — чоловік п’ятдесятого перцентилю. На задньому сидінні збереглися манекени, що імітують дітей 6- та 10-річного віку.

Схема краш-тесту, що імітує виїзд на зустрічну смугу, не змінилася: фронтальний удар з 50-відсотковим перекриттям об візок, що рухається назустріч, з прикріпленим до нього деформованим бар’єром. Швидкість руху візка — 50 км/год. Швидкість руху автомобіля — 50 км/год. Бар’єр має прогресивну жорсткість: чим сильніше автомобіль його зминає, тим сильніший опір. Вага візка з бар’єром — 1400 кг.

Фронтальний удар об стіну на швидкості 50 км/год замінений фронтальним ударом об деформований бар’єр на швидкості 35 км/год — експерти Euro NCAP вважають, що цей тест точніше відображає реальність, тобто аварії, що найчастіше трапляються. У цьому тесті за кермом сидітиме жінка п’ятого перцентилю, на місці переднього пасажира — чоловік п’ятдесятого перцентилю, за ним у другому ряду — ще одна жінка п’ятого перцентилю. Цей же фронтальний удар об бар’єр, що деформується, буде відтворений віртуально на швидкостях 50 та 56 км/год, причому з різними мане кенами (п’ятого, п’ятдесятого та дев’яносто п’ятого перцентилю). Таким чином Euro NCAP хоче врахувати вплив розмірів та ваги тіла на результати тесту.

Два колишні бічні краш-тести збережені, а саме удар об бар’єр, що деформується, на швидкості 60 км/год і удар об стовп на швидкості 32 км/год, але вони будуть доповнені віртуальними краш-тестами. При ударі об бар’єр, що деформується, за кермом сидить чоловік п’ятдесятого перцентилю, на задньому сидінні — діти 6- і 10-річного віку. При ударі об стовп за кермом сидить чоловік п’ятдесятого перцентилю, на місці переднього пасажира — ідентичний манекен, який трохи відкинув спинку крісла назад для зручнішої посадки. Різниця в посадці може знизити ефе ктивність центральної подушки безпеки, що захищає водія та переднього пасажирів від ударів один об одного. Навантаження при відскоку та небезпечні вигини тіла, як і раніше, вимірюються в повному обсязі.

Перевірка захисту від хлистових травм буде більш строгою та багатофакторною, що враховує вагу та розміри тіла. Оцінка захисту пішоходів при зіткненні з передньою частиною автомобіля теж буде суворішою, особливу увагу приділено переднім стійкам кузова.

Додано оцінку захисту при перекиданні, ця оцінка визначається через якість спрацьовування віконних шторок безпеки — вони повинні бути надутими довгий час, щоб захистити пасажирів під час перевороту.

У випадку зриву крісла з кріплень під час випробувань, як це було у випадку з MG 3, оцінка за весь розділ автоматично знижується на 50%. При такому підході MG 3 отримав би у кращому випадку дві зірки, а не чотири, але це без урахування інших змін у методиці.

Безпека після зіткнень

У цьому розділі оцінюється можливість якнайшвидшого та безперешкодного надання допомоги людям у машині після аварії, а також супутні ризики — наприклад, ураження струмом та займання. Електричні дверні ручки повинні бути автоматично розблоковані та висунуті в аварійне положення, щоб ними могли миттєво скористатися як люди всередині машини, так і рятувальники зовні.

Від систем автоматичного виклику екстрених служб експерти Euro NCAP чекають на інформацію про кількість пасажирів та кількість застебнутих ременів, щоб у рятувальників була максимально повна картина ще до приїзду на місце події.

Батареї електромобілів і гібридів повинні бути ретельно ізольовані, так само як і високовольтні дроти, у рятувальників має бути чітка схема їхнього розташування. У разі займання батареї, у тому числі під час заряджання, водій повинен бути негайно сповіщений.

Перші випробування оновленої програми Euro NCAP обіцяє провести у березні 2026 року. Якщо серед перших піддослідних виявляться машини з низьким рейтингом (менше трьох зірок), це буде вірною ознакою того, що модернізація програми пройшла успішно.

Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий

Вы должны быть авторизованы, чтобы разместить комментарий.