
Європейська автомобільна промисловість готується до серйозного виробничого шоку вже найближчими днями. Причина — експортні обмеження Китаю на напівпровідники компанії Nexperia, яка є ключовим постачальником компонентів для автопрому.
За словами джерел, знайомих із ситуацією, дефіцит чипів може вдарити по основних постачальниках уже протягом тижня, а через 10-20 днів наслідки можуть відчути всі виробники автомобілів у Європі.
Голова німецької автомобільної асоціації VDA Хільдегард Мюллер попередила, що ситуація може призвести до «значних обмежень виробництва, а можливо навіть і до його повної зупинки у найближчому майбутньому».
Проблема виникла після того, як Пекін заблокував експорт продукції Nexperia, виготовленої на її китайських заводах. Компанія Nexperia є голландським виробником чипів, який належить китайській корпорації Wingtech Technology Co.. Рішення Китаю стало реакцією на крок уряду Нідерландів, який взяв під державний контроль Nexperia за надзвичайними законами, покликаними захистити стратегічні виробництва.
Цей інцидент лише поглибив торгівельну напруженість між Китаєм та Заходом. Наразі США та Китай готуються до високорівневих переговорів, які мають відбутися пізніше цього місяця. Також інцидент можна розглядати як продовження низки заходів Китаю, спрямованих на обмеження експорту рідкоземельних елементів і матеріалів для акумуляторів, важливих для виробництва електромобілів.
Автовиробники та їхні постачальники проводять кризові наради з урядовцями, намагаючись знайти запасні рішення. Однак учасники ринку попереджають: пошук і сертифікація альтернативних компонентів може тривати місяцями, а не днями.
За даними джерел, наслідки зачеплять не лише Європу, адже американські автовиробники також залежать від менших постачальників електроніки, які використовують чипи Nexperia. Галузь, за їхніми словами, була «застигнута зненацька» рішенням уряду Нідерландів, який пішов на цей крок під тиском Вашингтона. Разом з тим автовиробники вже налагодили контакти з китайською владою, урядом Нідерландів і Єврокомісією, щоб з’ясувати обсяг обмежень і спробувати пом’якшити їхній вплив до зупинки виробництва.
Тим часом німецький виробник мікросхем Infineon Technologies AG, один із головних постачальників для автопрому, отримує численні запити від компаній, що шукають заміну.
Volkswagen AG створила спеціальну робочу групу, яка аналізує ризики у ланцюгу постачання. Найбільший у світі виробник автокомпонентів Robert Bosch GmbH повідомив, що тісно співпрацює з Nexperia, іншими постачальниками та клієнтами, щоб запобігти або мінімізувати перебої у виробництві.
«Як і інші клієнти Nexperia, ми стикаємося з великими труднощами через поточну ситуацію», — заявив представник Bosch. — «Ми сподіваємося на швидке вирішення конфлікту, щоб пом’якшити дефіцит постачань».
Представник Mercedes-Benz Group AG підтвердив, що компанія пильно стежить за розвитком подій, зберігаючи короткострокові запаси чипів, але визнав, що ситуація залишається нестабільною і важко прогнозованою.
Інцидент із Nexperia став ще одним нагадуванням про вразливість глобальних ланцюгів постачання в епоху геополітичних суперечок. Якщо ситуація не вирішиться найближчим часом, автопром може опинитися у кризі.