
Передача крутного моменту від двигуна до коліс — завдання, яке виконує коробка перемикання передач. Вона визначає, як автомобіль прискорюється, наскільки чітко реагує на педаль газу, як поводиться на підйомах і при маневрах, і навіть який рівень витрати пального демонструє у щоденній експлуатації. Тип коробки, її конструкція та технології перемикання безпосередньо впливають на характер автомобіля, відчуття від керування й загальну ефективність.
Сьогодні існує кілька типів трансмісій, які водії традиційно вважають «механікою», хоча їхня будова може значно відрізнятися. У цій статті ми глибше розглянемо, які коробки передач прийнято відносити до механічних за принципом роботи, яка з них забезпечує найшвидше перемикання передач, в чому полягають їх переваги й недоліки, а також — які мастильні матеріали краще використовувати для кожного з типів трансмісії. І найцікавіше — для уважних читачів у фіналі буде корисний бонус, який не варто пропускати!
Які КПП вважаємо механічними?
До механічних трансмісій ми віднесемо не тільки класичні «ручки», а й роботизовані КПП (AMT) і коробки з подвійним зчепленням (DCT/DSG). Спільною ознакою для всіх трьох є конструктивна схема, яка передбачає механічне перемикання шестерень — тобто, передача зусилля через зубчасту муфту, а не через гідротрансформатор або ремінь, як у класичних «автоматах» або варіаторах.
Тобто, розглядати будемо КПП, які мають такі спільні елементи як:
- Наявність фізичних зубчастих передач;
- Прямий механічний зв’язок між двигуном і коробкою;
- Застосування сухого або мокрого зчеплення;
- Відсутність гідротрансформатора або варіаторного блоку.
Виходячи з цього, DSG (коробку з подвійним зчепленням) будемо вважати механічною за конструкцією, хоча працює автоматично. Її принцип роботи значно ближчий до механіки, ніж до класичних АКПП, так само як і у роботизованих КПП.
Порівняння за швидкістю: хто найшвидший?
Перше місце — DSG/DCT (подвійне зчеплення)
- Швидкість перемикання: 8-200 мс (залежно від типу зчеплення, мокре/сухе).
Механізм дозволяє завчасно готувати наступну передачу — одне зчеплення вмикає поточну, інше вже готове до наступної. У спорткарах перемикання відбувається практично миттєво. Це робить DCT ідеальним варіантом для швидкісного динамічного водіння.
Плюси: неймовірна швидкість, плавність, паливна ефективність.
Мінуси: складна конструкція, дорогий сервіс, чутливість до перегріву.
Друге місце — класична механіка
- Швидкість перемикання: 200-500 мс (залежить від навичок водія та точності зчеплення).
У руках досвідченого водія механіка дає повний контроль. Але це ручний процес, тому фактор «людського елементу» впливає на швидкість.
Плюси: простота конструкції, доступність ремонту, надійність.
Мінуси: залежність від навичок, втома у місті, повільніше перемикання в порівнянні з DCT.
Третє місце — AMT (роботизована механіка)
- Швидкість перемикання: 400-900 мс.
Це механічна коробка, яку перемикає електропривід. У бюджетних моделях часто виникають паузи й ривки. Хоча сучасні двозчепні AMT — наприклад, SmartShifter — уже набагато кращі.
Плюси: економічність.
Мінуси: повільне перемикання, ривки, слабка динаміка.
Яку оливу обрати для сучасних механічних коробок?
Для того щоб ці системи працювали швидко й надійно, потрібні спеціалізовані трансмісійні оливи. Перша-ліпша трансмісійка тут не підійде — надто високі навантаження, температури й вимоги до фрикційних властивостей. Для сучасних механічних трансмісій у LIQUI MOLY є спеціальна лінійка олив Top Tec MTF.
Це енергоефективні синтетичні трансмісійні оливи з підвищеним опором до зношування, стійкі до високих температур і тиску. Розроблені спеціально для швидкісних перемикань і плавної роботи КПП.
Для сучасних «механік», AMT та сухих DCT:
- Top Tec MTF 5100 75W
Трансмісійна олива з в’язкістю 75W і допусками BMW MTF LT-3, Fiat 9.55550-MZ6, Ford WSS-M2C200-D2, PSA B71 2310, Toyota 08885-81001 / 81081, VW G 052 178, G 052 512, G 060 726 призначена для використання в різних типах коробок передач: класичних механічних, роздавальних, роботизованих, а також у коробках з сухим подвійним зчепленням. Її формула оптимізована для змащення зубчастих передач і синхронізаторів без контакту зі зчепленням або гідравлікою.
- Top Tec MTF 5200 75W-80
Олива з в’язкістю 75W-80 і специфікацією API GL-4, яка має допуски BMW MTF LT-2 / LT-4, PSA B71 2330, Honda MTF-II, Nissan MT-XZ та інші, є високотехнологічним продуктом для сучасних механічних коробок передач. Також сумісна з окремими роботизованими КПП у легкових авто та легкому комерційному транспорті. Забезпечує надійний захист, легке перемикання передач і тривалий ресурс агрегатів.
- Top Tec MTF 5300 70W-75W
Ультралегка трансмісійна олива з в’язкістю 70W-75W і стандартом API GL-4, що відповідає вимогам Hyundai, Kia, VW G 052 171 та VW G 052 527. Розроблена спеціально для механічних і роботизованих коробок передач, а також для DCT з сухим зчепленням. Завдяки зниженому тертю сприяє економії пального й забезпечує м’яке перемикання навіть у складних умовах експлуатації.
Для мокрих коробок з подвійним зчепленням:
- LIQUI MOLY Dual Clutch Transmission Oil 8100
Мастило нового покоління, яке витримує екстремальні навантаження. Забезпечує плавність, охолодження і стійкість до зсуву. Підходить для більшості DSG з мокрим зчепленням.
Бонус: акція на оливи для швидких перемикань
З 19.05 по 22.06.2025 в Україні триває акція «Оливи для сучасних КПП» від LIQUI MOLY. В цей період діє знижка -20% на трансмісійні оливи Top Tec MTF 5100, 5200 та 5300 у всіх офіційних точках продажу. Знайти найближчу до вас точку можна в спеціальному розділі на Офіційному сайті LIQUI MOLY Україна за цим посиланням: liquimoly.ua/ua-map_store
Не пропустіть можливість оновити трансмісію якісним мастильним матеріалом і відчути всю динаміку сучасної механіки! Бажаєте, щоб перемикання передач було блискавичним, коробка працювала плавно, а ресурс компонентів зростав? Почніть з правильної оливи.
Хто найшвидший?
Очевидно — DSG, але з якісною оливою кожна КПП покаже максимум!