
Федеральне управління енергетики Швейцарії (SFOE) опинилося у центрі скандалу після того, як відмовилося публікувати результати власного дослідження, що доводить переваги електромобілів для довкілля. Дослідження, яке коштувало бюджету близько 120 тисяч доларів (100 тисяч швейцарських франків), провела відома аналітична компанія Infras на замовлення SFOE ще у 2022 році.
Метою дослідження було надати відповідь на актуальне запитання: чи доцільно з погляду кліматичної політики замінювати діючі автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння на електромобілі. Особливу увагу приділили тому, чи виправдано змінювати відносно нові бензинові або дизельні авто, враховуючи екологічну вартість виробництва нових транспортних засобів.
У звіті, представленому восени 2024 року, відповідь була чіткою: у понад 90% випадків перехід на електромобіль такого ж класу вже зараз дозволяє значно скоротити викиди CO2, навіть з урахуванням виробництва акумуляторів та використання не завжди «зеленої» електроенергії. Результати також підтвердили: чим більше кілометрів наїжджає власник і чим більшою є частка відновлюваної енергії у регіоні, тим швидше електромобіль компенсує свій «вуглецевий слід» і починає давати позитивний вплив на клімат.
Однак замість того, щоб зробити ці висновки частиною офіційної політики та комунікації, SFOE вирішило «поховати» звіт. Представники управління заявили, що «тема є потенційно чутливою», а саме дослідження назвали «академічним». У коментарі керівника відділу комунікацій відомства прозвучала фраза:
«Насправді ніхто не буде думати, чи замінити свій п’ятирічний автомобіль з ДВЗ на електромобіль з точки зору клімату». Чиновник також згадав про необхідність уникати «елітарних рекомендацій», які могли б викликати незадоволення у населення.
Рішення SFOE викликало обурення серед екологів і частини швейцарських політиків. Адже саме на основі таких наукових даних мають формуватися державні стратегії з декарбонізації транспорту.
Нагадаємо, що цього року уряд Швейцарії планував досягти показника у 50% електромобілів серед нових продажів, але фактична частка зараз становить лише близько 30%. Тепер, після приховування даних, експерти побоюються, що амбіції країни у сфері сталого транспорту можуть зазнати додаткових труднощів.