
Влада РФ знову обговорює можливість повної заборони на вивезення бензину з Росії на тлі різкого зростання біржових цін на пальне, яке досягло 25% з початку року, пише The Moscow Times.
Питання було порушено на засіданні біржового комітету Федеральної антимонопольної служби (ФАС), яка представить свої пропозиції віцепрем’єру алєксандру новаку, розповіли джерела на ринку.
Зі слів співрозмовників видання, урядовці наприкінці минулого тижня звернулися до нафтовиків через різке зростання цін на бензин. З початку червня АІ-95 здорожчав на санкт-петербурзькій товарно-сировинній біржі на 11% і у вівторок, 24 червня, його ціна сягала річного рекорду — 67456 руб. за тонну. Вартість АІ-92 підскочила на 12%, встановила максимум з бензинової кризи осені-2023 — 64 462 руб. за тонну.
З початку року зростання цін на АІ-92 перевищило 25%, а на АІ-95 — 24%.
У ЗМІ зазначають, що у відповідь у ФАС обговорюють посилення вже чинних обмежень на експорт бензину. Наразі його заборонено вивозити трейдерам, посередникам і нафтобазам. А за новими правилами без експорту можуть залишитись і виробники бензину, включаючи найбільші нафтові держкорпорації.
Бензин дорожчає на біржі, оскільки скорочуються його постачання, кажуть джерела Reuters серед нафтотрейдерів: на ремонт зупинилися астраханський ГПЗ і сургутський ЗСК «Газпрому», а у липні заплановано ремонт куйбишевського НПЗ.
Крім того, зі слів співрозмовників Reuters, минулого тижня різко скоротили відвантаження на біржу НПЗ «Роснєфті»: самарська група — утричі, а завод у саратові — удвічі.
Зупинки заводів, з одного боку, призводять до скорочення пропозиції бензину на біржі, а з іншого боку — компанії, які володіють цими заводами, починають активно закуповувати біржові обсяги для забезпечення власних мереж АЗС, пояснює керуючий партнер NEFT Reseach сєргєй фролов. Таким чином, зазначає він, зупинки НПЗ одночасно призводять до зниження пропозиції й зростання попиту на біржі.
Уряд Росії запровадив обмеження на вивезення бензину з 1 березня 2024 року. Виняток було зроблено для постачання в рамках міжурядових угод, зокрема з країнами ЄАЕС, на паливо, яке вивозять громадяни для особистого користування, а також автобензини, призначені для надання міжнародної гуманітарної допомоги.
Дія ембарго була тимчасово припинена з 20 травня до кінця липня 2024 року, а з грудня 2024 року вивезення автопалива було дозволено лише виробникам. У цей час зберігається дія заборони на експорт бензину з РФ для невиробників.
З січня до травня 2025 року, за розрахунками Reuters, експорт бензину з Росії збільшився на чверть — до 2,51 млн тонн.