
Tesla оголосила фінансові результати за третій квартал 2025 року, продемонструвавши рекордний дохід, але водночас і помітне падіння прибутковості, що викликало занепокоєння серед інвесторів та аналітиків. За офіційними даними компанії, виручка за квартал склала 28,09 мільярда доларів США, перевищивши прогнози Wall Street, які становили 26,5 мільярда. Це на 12% більше, ніж за аналогічний період минулого року, і на 24,8% більше порівняно з другим кварталом 2025-го, який відзначився найбільшим за десятиліття спадом продажів.
Попри рекордні показники продажів і доходів, прибуток Tesla виявився нижчим за очікування ринку. Прибуток на акцію у третьому кварталі склав 0,50 долара, що менше від прогнозованих 0,56 долара. Загальна валова маржа знизилася до 18%, тобто на 185 базисних пунктів менше, ніж у попередньому році, тоді як валовий прибуток зріс лише на 1%, досягнувши 5,1 мільярда доларів.
Операційний дохід Tesla впав на 40% у річному обчисленні до 1,6 мільярда доларів, що знизило операційну маржу до 5,8% проти 10,8% рік тому. Це зниження пояснюється значним збільшенням операційних витрат — вони піднялися до 3,4 мільярда доларів (на 50% більше, ніж у 2024 році), а також вищими середніми витратами на виробництво та логістику через нові імпортні тарифи, запроваджені адміністрацією Дональда Трампа.
Показники продажів автомобілів при цьому виявилися рекордними для компанії. Tesla поставила 497 099 автомобілів — це на 7% більше, ніж за аналогічний період 2024 року, та перевищує внутрішній прогноз компанії, який передбачав близько 443 тисяч, а також оцінки аналітиків, що очікували близько 456 тисяч поставок. Основну частку традиційно забезпечили моделі Model 3 і Model Y — їх продажі зросли на 9%, досягнувши 481 166 одиниць.
Важливим фактором зростання доходів стало і рекордне розгортання систем накопичення енергії Tesla Energy. У третьому кварталі показник досяг 12,5 гігават-годин, що на 81% більше, ніж торік. Збільшення стало можливим завдяки розширенню виробництва на заводі Megafactory у Шанхаї та активнішому розгортанню систем Powerwall для приватних клієнтів.
Попри позитивну динаміку доходів, біржова реакція була стриманою: акції Tesla після публікації звіту впали більш ніж на 1,5% у післяторгових торгах. Аналітики пояснюють це тим, що інвестори очікували не лише зростання доходів, а й покращення маржинальності, яка, навпаки, знизилася через складну ситуацію на ринку електромобілів.
Зокрема, у Європі Tesla стикається з посиленням конкуренції з боку Volkswagen, BMW, Mercedes і китайської BYD, які активно розширюють свої лінійки електромобілів. Крім того, у Сполучених Штатах компанія зазнала впливу скасування федеральних податкових пільг для покупців електромобілів — програми, що надавала споживачам до 7500 доларів субсидії. Її припинення у жовтні призвело до часткового зниження попиту.
Ілон Маск визнав, що Tesla може пройти через «кілька складних кварталів» на тлі зміни державної політики та введення нових тарифів, які впливають на собівартість імпорту комплектуючих. Фінансовий директор компанії Вайбхав Танеджа також зазначив, що компанія може стикнутися з проблемами з надлишковими запасами, якщо продажі сповільняться.
На тлі цього Tesla робить ставку на нові продукти. Раніше цього місяця компанія розпочала продажі оновлених і більш доступних версій Model 3 та Model Y, що мають зменшити виробничі витрати та повернути компанії конкурентоспроможність. Інвестори також очікують нових деталей щодо довгоочікуваного проєкту роботаксі — автономних електромобілів без водія, які Tesla планує запустити спочатку у Техасі та Каліфорнії.
Попри складну ситуацію на ринку, Tesla залишається одним із найвпливовіших брендів у світі. Водночас звіт компанії Interbrand за жовтень показав, що Tesla опустилася з 12-го місця у 2024 році на 25-те у 2025-му. Експерти пояснили це зниження зростанням конкуренції, втратою іміджу «технологічного революціонера» та політичною активністю Ілона Маска. Аналітики Interbrand зазначили, що дефіцит нових інноваційних продуктів і тиск з боку дешевших конкурентів можуть загрожувати здатності Tesla зберігати високі прибутки у майбутньому.