
Світовий автомобільний ринок переживає стрімкі зміни, які ставлять під загрозу існування механічної коробки передач.
Якщо ще на початку 2000-х років більшість авто оснащувалася саме механікою, то сьогодні ситуація кардинально інша: автоматична трансмісія витісняє традиційний варіант практично на всіх ключових ринках.
За даними JATO Dynamics, у 2001 році 91% легкових автомобілів, зареєстрованих у Німеччині, Великій Британії, Франції, Італії та Іспанії, мали механічну коробку передач. Автоматична трансмісія тоді вважалася розкішшю, адже високі витрати на розробку та виробництво суттєво впливали на кінцеву ціну автомобіля.
Ситуація почала змінюватися із поступовим здешевленням технологій і зростанням щільності руху у великих містах. Автоматична коробка передач стала комфортною відповіддю на нові виклики. Уже в 2023 році частка автомобілів із «механікою» на п’яти провідних європейських ринках скоротилася до 29%.
Найбільш відчутні зміни спостерігаються у преміумсегменті: якщо у 2001 році лише 31% моделей цього класу мали автомат, то у 2024 році ця частка зросла до 97%. Серед масових брендів динаміка також вражає — від 5% у 2001 році до 63% у 2023-му.
Сполучені Штати, де ще у 1939 році General Motors представила першу серійну автоматичну коробку передач, стали ще більш показовим прикладом. У 2001 році 72% нових легкових авто і невеликих вантажівок у США продавалися з «автоматом», а 28% — з «механікою». У 2023 році частка механічних трансмісій знизилася до рекордно низьких 0,8%.
Експерти відзначають: механічна коробка передач виживає переважно у спортивних моделях, які зберігають її задля драйверських відчуттів. Водночас навіть ця ніша поступово скорочується, і у найближчі роки автомобілі з традиційною трансмісією можуть остаточно відійти в минуле.
Аналітик компанії JATO Dynamics Феліпе Муньос підкреслює, що цей процес є незворотним і повторює тенденції масового переходу на позашляховики у США на початку 2000-х. Автоматична коробка передач стала стандартом, а механічна трансмісія перетворюється на рідкісне явище.