
Вартість заміни акумуляторів у вживаних електромобілях, яка довгий час вважалася головним стримувальним фактором для покупців, поступово втрачає актуальність. Згідно з аналізом, опублікованим виданням Recurrent Auto, зниження цін на сировину, вдосконалення виробництва та розвиток нових технологій сприяють постійному здешевленню батарей, що відкриває нові можливості як для ринку нових електромобілів, так і для сектора вживаних авто.
За оцінками аналітиків Goldman Sachs Group, уже до 2026 року середня вартість акумуляторів може знизитися до $80 за 1 кВт-год, а до 2030 року — до $64. Дослідницька організація RMI наводить ще більш амбітні цифри: $50 за кВт-год для батарей у зборі та лише $35 за окремі елементи. Це означає, що заміна батареї ємністю 100 кВт-год, яка зараз може коштувати понад $15 000, у майбутньому може обійтися лише в $5000 або менше — залежно від технологій і ринку.
На сьогодні вартість повної заміни батареї Tesla Model 3 у Європі може сягати приблизно 16 000 євро. Проте Motor.es наголошує, що ця цифра більше відображає ситуацію сьогодення, ніж тенденції на найближчі роки. Очікуване поширення літій-залізо-фосфатних (LFP) батарей, які не містять дефіцитних матеріалів, таких як кобальт або нікель, суттєво знизить собівартість виготовлення акумуляторів. До того ж ці батареї відзначаються високою термічною стабільністю та тривалим терміном служби.
Ще одним важливим чинником стане розвиток інфраструктури з утилізації та вторинного використання старих батарей. Старі блоки зможуть застосовуватися як накопичувачі енергії в стаціонарних системах або бути джерелом цінних матеріалів для нових акумуляторів. Ця практика дозволить зменшити загальні витрати на заміну батареї. За сприятливого сценарію, з урахуванням відшкодувань за утилізацію старої батареї, кінцева вартість заміни може впасти до $10–20 за 1 кВт-год.
Суттєвою підмогою для власників електромобілів залишаються гарантії автовиробників. У більшості випадків на високовольтну батарею надається гарантія строком 8 років або на пробіг понад 160 000 км. За реальними оцінками, сучасні батареї здатні забезпечити пробіг понад 300 000 км без критичної втрати ємності, що знімає нагальну потребу в заміні протягом першого десятиліття експлуатації.
У перспективі заміна батареї електромобіля може стати не лише рідкісною, а й значно дешевшою процедурою, ніж капітальний ремонт або заміна двигуна внутрішнього згоряння. Технологічний розвиток, масове виробництво, перехід на нові типи хімії та ефективна переробка — всі ці чинники формують позитивну динаміку вартості володіння електромобілем у довгостроковій перспективі.